Vitamines

Een groot deel van onze gezondheid wordt in stand gehouden door wat we al dan niet eten. Als je de dingen niet eet die gezond zijn of voedsel tot je neemt dat juist ongezond is, kun je jezelf flink tekort doen of juist ziek maken (ziek eten). Nu is het vaak zo dat er heel veel onduidelijkheid is over wat gezond eten is. De ene dag zijn twee sneeën brood het beste begin van de dag, de andere dag zijn gluten en zetmeel (koolhydraten) juist weer de boosdoeners die overgewicht en ontstekingen veroorzaken. Een ding waarover iedereen het echter wel eens is, is dat er voldoende vitamine,  van A tot K ingenomen moeten worden.

Herkomst van Vitamines

Vitamines zijn in het begin van de 20e eeuw ‘ontdekt’ en het woord komt uit het latijn (vita = leven en amine = stikstofhoudend). Men ontdekte toen dat voeding kleine stoffen bevat die onmisbaar zijn voor ons lichaam. Later ontdekte men dat er verschillende stoffen bestonden die werden benoemd met een letter (A, B, C, D, E en K) uit het alfabet. Bij vitamine B is het zo dat er nog subcategorieën zijn B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12. Vitamines B en C zijn water oplosbaar en de rest is oplosbaar in vet.

Vitamine B12

Deze vitamine is een speciaal ‘beestje’, dit omdat deze vitamine b variant alleen voorkomt in dierlijke producten en zuivelproducten. Het is ook de enige water oplosbare vitamine die wordt opgeslagen in ons lichaam, in de lever om precies te zijn. We kunnen 2-5 gram van deze stof opslaan zodat een tekort in het voedsel pas na enige tijd opvalt. Vitamine b12 wordt in het lichaam onder andere gebruikt om rode bloedcellen aan te maken. Deze zorgen op hun beurt weer voor zuurstofopname. Als je hier een  tekort van hebt ga je dit dus ook merken door onder andere vermoeidheidsverschijnselen. Vooral veganisten moeten er op letten dat ze deze stof op een andere manier dan door hun voeding binnen zien te krijgen. Hiervoor zijn supplementen te krijgen. Bij ernstige tekorten is interventie van een huisarts of specialist noodzakelijk.

Foto Pixabay